Grundarna larmar: "Vi är ensamma kvar i frysdisken"

Oh Mungoods grundare Lisa Laurell och Caroline Nilsson. Foto: Pressbilder.

Medan många växtbaserade och ekologiska varumärken försvinner från butikshyllorna står svenska vegobolaget Oh Mungood kvar som ensam aktör i frysdisken. "Är det inte lite sorgligt, kan vi inte bättre?", skriver grundarna till bönbolaget Oh Mungood.

Reporter och redaktör

Nu slår bönbolaget Oh Mungood larm om läget för små, innovativa matproducenter i ett inlägg på LinkedIn.

"Det är en kamp att etablera sig inom svensk dagligvaruhandel idag", säger Lisa Laurell, medgrundare av Oh Mungood när Impact Loop ringer upp.

Trots att det finns enskilda handlare som är intresserade, hindras utvecklingen av ett systemfel. Små och nya spelare sitter i praktiken i knät på ett fåtal beslutsfattare och har svårt att nå ut till både handlare och konsumenter, menar Lisa Laurell.

Utan samma ekonomiska muskler som de större företagen hamnar de ofta långt ner i prioriteringen, vilket påverkar hur och var deras produkter placeras i butikerna.

"Det är för svårt för innovativa bolag att tränga igenom bruset och ens få en chans”, säger Lisa Laurell.

Guida konsumenten

För att stötta nya produkter kan handlarna arbeta med placering och kommunikation för att öka försäljningen av ekologiska och innovativa varor. Genom att skapa upplevelser i butiken som guidar kunden till rätt val, kan försäljningen stärkas. Ett exempel är Ica som tillsammans med Organic Sweden fortsatt med sin nudging-kampanj för tredje året i rad.

“Vi förstår att det handlar om lönsamhet och försäljningssiffror för handlarna, men just nu är det för svårt för konsumenten att hitta valen i butiken som är bra, både ur ett hälso- och hållbarhetsperspektiv”, säger Lisa Laurell.

Trötta på att göra rätt

Lisa Laurell tycker sig känna av att många har gett upp när det kommer till växtbaserat och ekologiskt. Rösterna för att äta mer växtbaserat har avtagit och blivit överröstade av de som inte tycker att det är skamfullt att äta kött. Samtidigt som vi tenderar att gå tillbaka till vad vi är vana med och välja de billigaste alternativen när det är tuffare tider.

“Människor är lite trötta i kristider och att hela tiden göra rätt. Ibland vill man bara ha det gött”, säger Lisa Laurell.

Tufft i foodtech-branschen

Det har varit ett tufft år för gröna foodtech-satsningar. Impact Loop har tidigare skrivit om mjölmaskföretaget Tebrito och svampproteinbolaget Mycorena, som gått i konkurs tidigare i år. Även Swedish Temptations, som ligger bakom varumärket Bärta, har haft det tufft och tvingades säga upp personal i början av året.

De senaste åren har investerare varit ganska frikostiga med pengar till foodtech-sektorn – men som inte gett någon skörd i form av lönsamma bolag.

“Det har gjort investerare mer försiktiga när det gäller den här typen av bolag”, säger Lisa Laurell.

Oh Mungood grundades 2020 och har idag ett ekologiskt sortiment av burgare, bitar och färs, gjort på mungbönor. Förutom i frysdisken finns de bland annat även på alla Max restauranger.

Nu riktar de en uppmaning till handeln och konsumenterna – att våga testa nya produkter.

“Handlarna behöver visa en nyfikenhet och öppenhet för att göra de här produkterna synliga och ge dem en chans. Annars riskerar utbudet att bli väldigt smalt och inte så inspirerande”, säger Lisa Laurell.

Läs mer om:
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.