Receptet för (sanslöst) snabbväxande impactbolaget: "Vi är jävligt bra på det vi gör"
Batterisystembolaget Stella Futura växer så det knakar – och till skillnad från många andra inom impact så går företaget med rejäl vinst. Impact Loop har träffat bolagets grundare och vd Ulrika Tornerefelt i en stor intervju om:<br><br> → Hur de kan vara lönsamma när alla andra går med förlust<br> → Hur man bygger ett bolagsvärde utan eget IP (intellectual property)<br> → Bolagets "secret sauce"<br> → Hur hon belånade huset för att dra igång
När Impact Loop listar Sveriges 50 mest växande impactbolag så hamnar batteribolaget Stella Futura på åttonde plats. Från 60,5 miljoner kronor 2023 till 266 miljoner kronor 2024 med brutet räkenskapsår.
Men vad som kanske är ännu mer imponerande är att bolaget, som grundades 2018 av Ulrika Tornerefelt och Jonas Jonsson, också gör en fin vinst på 18 miljoner kronor. Något som faktiskt inte är helt självklart i impact-branschen, där många bolag tar lång tid att bygga upp.
“Jag har sett så mycket riskkapital ösas in i spekulativ teknik som inte fungerar. Vi gjorde ett aktivt val från början: Vi ska skapa en verksamhet som accelererar den gröna omställningen ansvarsfullt”, säger hon när Impact Loop träffar henne i företagets kontorslokaler i Gamla stan i Stockholm.
Ingen egen IP
Affärsidén ser enkelt förklarat ut såhär: Alltfler företag behöver fossilfri energi. Stella Futuras affärsutvecklare kliver då in, lyssnar in företagens behov – och plockar sedan ihop ett batterisystem som passar just dem. De har alltså inga egna batterier – utan unikiteten ligger i att de är duktiga på att sätta ihop “legobitarna”.
“Hela idén från början var att inte uppfinna något på nytt, utan dra nytta av de prylar som finns på marknaden. Men för att lyckas med det behöver du vara tillräckligt tekniskt kunnig för att förstå hur ett system ska se ut”, säger Ulrika Tornerefelt.
Idag, när lönsamhet ofta prioriteras före tillväxt, är det inga konstigheter att bygga bolag på avancerade tjänster – kanske är det till och med att föredra. Men för bara några år sedan var det mer hett att äga sin egen hårdvara, och gärna hela värdekedjan.
“När batteribranschen var ny var det flera riskkapitalister som frågade: Vad är er IP? Vad är er USP? Nej, vi har ingen IP men vi är jävligt bra på det vi gör. Det visar vårt track record. Vi har kunder som litar på oss och vi levererar system som funkar”, konstaterar Ulrika Tornerefelt.
Det är ändå ett sorts IP, konstaterar hon, fast med kunskap istället för en fysisk produkt.
“Kan någon annan göra det vi gör? ‘Go ahead’, men det är uppenbarligen inte så många som gjort det", säger Ulrika Tornerefelt med ett skratt.
Kan någon annan göra det vi gör? ‘Go ahead’
Hon återkommer överlag till vikten av att bygga kunskap internt, att sätta det som en del i kulturen.
“Vi har tagit in seniora rådgivare då och då, men faktum är att det mesta har vi researchat själva, läst och lyssnat och träffat människor”, säger hon och tillägger:
“Faktum är att mycket av det som vi sagt kommer att hända har redan börjat hända, vi har haft bra ‘hit rate’ på vår magkänsla. En gång tog vi in en senior konsult som skulle hjälpa oss med prissättning. När vi fick resultatet sa ingenjörerna: ‘Var finns nyheterna i detta? Det här hade vi kunnat göra själva för ett år sedan’.”
Få ihop sälj och affärsutveckling
Det handlar alltså om att bygga upp en djup, teknisk kunskap i bolaget. För att göra det behövs ingenjörer. Samtidigt får man inte fastna i bara det tekniska, menar Ulrika Tornerefelt, och det är här som affärsutvecklarna kommer in, vilket egentligen är ett annat ord för initierade säljare.
“De här två grupperna måste jobba tätt tillsammans, och det är inte så lätt om man inte vet vad utmaningarna kan vara. Men det har vi jobbat jättemycket med, att alla affärsutvecklare som börjar här ska åtminstone fatta tekniken hyfsat väl, och alla ingenjörer ska förstå vad det är kunderna vill ha.”
Rekryteringsprocessen är rigorös, och det finns en egenskap som Ulrika Tornerefelt värdesätter över det mesta: nyfikenhet. Det, driv och att man jackar in i bolagets mission.
“En sådan person är lika mycket värt som tre icke-nyfikna."
Måste inte uppfinna något på nytt
Energibranschen byggs nu ut och utvecklas i rekordfart. Att hänga med i utvecklingen är därför viktigt för att kunna utveckla nya erbjudanden som passar kunderna. Här gäller det att också jobba nära leverantörerna, menar Ulrika Tornerefelt.
“Vi märker vad som händer på marknaden och då tar vi det med våra leverantörer: ‘Den här funktionen skulle vi behöva snart’.”
Att få saker gjort i den gröna omställningen är en personlig drivkraft hos energientreprenören, som har lång bakgrund inom branschen, bland annat som projektchef inom energilagring på SaltX, som tidigare hette ClimateWell. Lösningarna finns, menar hon, nu handlar det om att få ut dem på marknaden.
“Då handlar det inte om att ha en massa coola IPn på tekniker som funkar om 10 år. Vi måste agera nu.”
Hon drar sig för att prata om konkurrenter. Möjligen Flower och Ellevio, men ändå inte.
“To be honest, marknaden är så stor så alla behövs. När jag ser att till exempel Flower expanderar så känner jag bara att det är bra att de hjälper till att få fart på marknaden.”
Det handlar inte om att ha en massa coola IPn på tekniker som funkar om 10 år
Tog ett Almi-lån och belånade huset
Men det har också krävts mycket jävlar anamma för att komma dit bolaget är i dag. När bolaget startade var siktet inställt på västra Afrika och visionen var att säkra elen till sjukvården. Första året omsatte Stella Futura två miljoner kronor. Sommaren 2020 tog bolagets grundare ett Almi-lån på 420 000 kronor.
“Vi pantsatte till och med ett hus för att kunna göra vår första affär. Det var den första batterileasingaffären i Sverige, men finansiären kunde inte stå för säkerheten när batteriet från Siemens Energy fraktades från fabriken, så då pantsatte vi vårt hus i tio dagar.”
Idag har man kontor i Ghana men också verksamhet i Somalia, Nigeria och Kamerun.
"Vi har gjort installationer på sjukvårdsinstitutioner och på Unicefs byggnader. Alla projekt är kommersiella, så det är inte biståndspengar bakom. Och i varje projekt så anställer vi kvinnor."
Sedan 2023 drivs verksamheten i Afrika vidare i bolaget Infra Futura. Ulrika Tornerefelt är upphovsperson till initiativet Women on the Roofs, där Infra Futura utbildar lokala kvinnor inom solinstallation och service och underhåll. Dessa kvinnor får arbete över hela projektens livslängd, som kan vara upp till 20 år.
Idag finns Stella Futuras batteriprojekt på över 50 olika platser i Sverige – och tillväxten ska fortsätta spikrakt uppåt. Men Ulrika Tornerefelt har inga planer på att kliva ned från vd-posten.
“Jag brinner för det här, jag tycker att jag har världens roligaste jobb, faktiskt.”
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups