Foodtech

Re:meat får miljonstöd för sitt odlade kött: "Blir ingen entrecôte"

Gittan Schiöld, affärsutvecklingschef och medgrundare av Re:meat. Foto: Amanda Lindgren/TT.

Köttutmanaren Re:meat kniper en miljon kronor när Vinnovas deeptech-utlysningar delas ut. Nu ska deras odlade kött ta sig från labbet till demoanläggning. Men det finns en hel del utmaningar på vägen till marknaden. "Det är lite som med surdeg, man måste skala steg för steg", säger medgrundaren Gittan Schiöld till Impact Loop.

Reporter

Snart ska det odlas kött i bryggeritankar utanför Malmö. Det är i alla fall visionen för svenska Re:meat, som under de senaste två åren kämpat för att deras cellbaserade alternativ så småningom ska kunna nå butikshyllor och personalmatsalar.

Nu har bolaget tilldelats en miljon kronor i stöd från Vinnova, när innovationsmyndigheten delar ut anslag till sammanlagt 32 deeptech-bolag som får en knuff i sin innovationsprocess.

Pengarna ska finansiera en första etapp fram till juni 2025. Ifall allt går enligt plan ska projektet kunna fortsätta vidare med sammanlagt fyra miljoner kronor.

Likheter med bryggeri

Re:meat har för tillfället tre utvecklingsområden, berättar bolagets medgrundare och kommersiella chef Gittan Schiöld när Impact Loop når henne efter beskedet. Uppskalning är det ena området, och en så kallad näringsbuljong det andra.

"Bidraget vi fått nu handlar om det tredje området: att ta vår cellkultur från labbet till en industriellt representativ skala. Vi behöver validera olika processparametrar för att verkligen bevisa att vi kan producera det här på ett effektivt sätt.”

Hennes bakgrund är från bryggerivärlden, vilket enligt henne själv ses som en styrka i sammanhanget. Odlat kött produceras nämligen på liknande sätt som när man brygger öl.

"Att odla kött härstammar från life science-världen, men det innebär stora utmaningar ur ett kostnadsperspektiv. Vi vill i stället anpassa processer och utrustning för att möta marginalerna inom mat."

Re:meat har inte heller några ambitioner om att skapa en perfekt odlad köttbit.

"Vi kommer inte utveckla en entrecôte, utan i början satsar vi främst på att odla nötfärs. Det är en volymvara som vi tror är enklare att ersätta. Vårt kött kan potentiellt även användas som smakingrediens till andra växtbaserade produkter."

Ska pengarna gå till att köpa utrustning?

"Nej, det är för tidigt. Vi kommer att hyra utrustning och jobba i testbäddar för att se vad vi behöver framöver. Vi vet redan att vår process fungerar i labbskala, men det är inte lika enkelt att producera i en kultivator på 50 000 liter. Det är lite som med surdeg, man måste skala steg för steg i början."

Innovation som beredskap

Även de regulatoriska utmaningarna är många. Nya typer av livsmedel behöver genomgå en tungrodd process för att landa på tallrikarna. För odlat – eller cellbaserat – kött råder inga undantag. Hittills är det framförallt i Singapore, Nederländerna och USA som enskilda aktörer tagit sig igenom de byråkratiska kvarnarna. Men det tar tid och pengar.

Gittan Schiöld är dock inte särskilt orolig över att branschen kommer fastna i pappersexercis i ytterligare ett decennium.

"Det är extremt dyrt och svårt för ett enskilt bolag att ansöka om EU-tillstånd, så många avvaktar. Det ligger till exempel en ansökan nu från ett franskt bolag som tillverkar cellodlad foie gras, så det är väldigt positivt för oss. Jag tycker mig se att det händer mycket positiva saker. Alla pratar om självförsörjning och motståndskraft inom livsmedelssystemet, och då behöver man innovation också."

Från öl till kött

Vad är då egentligen poängen med odlat kött? Re:meat räknar med en slutprodukt som ger 90 procent lägre klimatutsläpp än konventionellt nötkött. Dessutom tittar man på hur andra verksamheters restströmmar kan användas i produktionen, bland annat drav från − just det − bryggerinäringen.

I slutändan handlar det om kampen för att öka effektivitet och komma ner i rimlig prisnivå. 

"Ett viktigt mått för oss är att titta på foderomvandlingsgraden, alltså hur mycket näring man får utifrån insatsvaror som foder. För nötkött är det ungefär fyra procent, och vi vill nå upp till 50 procent i våra produkter", avslutar Gittan Schiöld.

Dela artikeln:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.