EXKLUSIVT PÅ IMPACT LOOP

Velove ska cykla ut i fler städer – säkrar 47 nya miljoner: "Jobbar inte med små giguppdrag"

Veloves vd Jonatan Schwamberg. Foto: pressbild.

Cykel-logistik-bolaget Velove tar in nytt kapital för att expandera, avslöjade de på Impact Loops mobilitets-träff i Göteborg. Nu är planen att rulla ut till minst en handfull städer i Sverige.<br><br> "Vi jobbar inte med små giguppdrag", säger vd Jonatan Schwamberg.

Reporter

Last mile-transporterna blir alltmer viktiga i att skapa smidiga och hållbara leverantörskedjor för landets e-handlare. Velove Bikes AB (uttalas V-love) har helt fokuserat på att erbjuda leverans med lastcyklar och finns i dagsläget i Stockholm, Göteborg, Malmö och Köpenhamn.

På Impact Loop och EIT Urban Mobilitys träff på temat "Investera i framtidens mobilitet" förra fredagen sprang vi på en av bolagets grundare och designer Linda Kanter, som avslöjade att de precis tagit in en ny kapitalrunda.

När vi når vd:n Jonatan Schwamberg berättar han att det rör sig om 32 miljoner kronor i kapital och att de även säkrat lånefinansiering på 15 miljoner kronor.

Nu ska de rulla ut i flera städer.

"Tanken är att öppna 2-3 nya städer under hösten 2024, samt ytterligare några under våren 2025. Vi kommer framförallt att fortsätta fokusera på Sverige", Jonatan Schwamberg.

Inget fossilfritt giggande

Veloves modell baseras dels på lastcyklar och ”riders”, dels fysiska lasthubbar och en underliggande teknikplattform.

Pengarna ska möjliggöra den vidare expansionen, och Velove har goda möjligheter att växa tillsammans med sina kunder. I dagsläget är de största Apotea och Airmee.

På huvudkontoret jobbar 21 personer, men det är framförallt 350 ”riders” ute på fältet som kommer att bli fler som en konsekvens av kapitalrundan. Jonatan Schwamberg poängterar att det inte handlar om att göda den så kallade gig-ekonomin med osäkra förhållanden.

"Alla våra åkare får provanställning genom Frilans Finans, därefter tillsvidareanställning. Vi jobbar inte med små giguppdrag."

För många e-handlare och logistikbolag är den sista milen en viktig pusselbit för att säkerställa fossilfria leveranser. Men inte heller det begreppet tilltalar Jonatan Schwamberg.

"Vi undviker generellt att prata om ‘fossilfritt’ − en cykel är inte fossilfri i sig. Däremot drar den betydligt mindre fossila bränslen än en elbil att producera. Därför kan vi profilera oss som det mest hållbara alternativet."

Jonatan Schwamberg vill inte uppge exakt vilka aktörer som gått in med 32 miljoner i bolaget, men säger att det handlar om både nya och befintliga ägare. Idag är Östersjöstiftelsen, Almi Invest Greentech, Platanen Holding, Gålöstiftelsen och Synskadades riksförbund de största externa ägarna.

Velove Bikes AB, som är Veloves svenska bolag, hade en nettoomsättning på 23,3 miljoner kronor 2023 med ett resultat (EBITDA) på -29 miljoner kronor. Hela gruppen, som även innefattar verksamhet i Danmark, omsatte enligt uppgift från bolaget själva 32 miljoner kronor med ett resultat (EBITDA) på -28 miljoner kronor.

Dela artikeln:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.