Foodtech

Oatly-veteranen tar över konkurrenten – lanserar svinnburgare på Way out West

Johan Girdo, ny vd för The Green Dairy, och Way out West. Foto: pressbilder.

Havreutmanaren The Green Dairy säger sig ha knäckt koden som många inom branschen kämpar med – att använda svinnet som uppstår i produktionen till nya ingredienser. Nu lanseras en svinnburgare på Way Out West – samtidigt som Oatly-veteranen Johan Girdo kliver in som ny vd.

Reporter

Johan Girdo har precis kopplat på den nya jobbhjärnan efter semestern. Men det har inte bara varit vila under sommaren – han har även klivit in som ny vd på The Green Dairy, en doldis inom den växtbaserade livsmedelskategorin.

Bolaget är sprunget ur den traditionella mejeriproduktionen i Karlshamn i Blekinge, och under de senaste 18 åren har The Green Dairy levererat produkter baserat på havre och åkerböna till andra producenter och varumärken över hela Europa och Asien. Det handlar alltså om en ren företag-till-företag-produkt, där kvalitet och volym betyder allt.

Johan Girdo kommer senast från 10 år på havrejätten Oatly, där han drev tillväxt och landade positionen som chef för Europa, Mellanöstern och Afrika. Från ett starkt fokus på att bygga varumärke sitter han nu på andra sidan förhandlingsbordet.

"Det är klart att det blir en stor skillnad att jobba mer bakom kulisserna. Det som är intressant med The Green Dairy är att det finns ett stort fokus på innovation och produktutveckling, bland annat inom kategorier som matlagningsgrädde och glass", säger han.

10 000 havreburgare på Way Out West

Han kommer också in i samband med en stor milstolpe i bolagets historia. The Green Dairy har nämligen lyckats med det som havredrycksbranschen ständigt brottats med – att skapa en mer hållbar och cirkulär produktion.

"Det finns två strömmar när man producerar havredryck. Utöver själva vätskan skapas också en torr restprodukt som man tidigare inte kunnat använda, förutom till djurfoder eller värmekraftverk. I omställningen har vi inte råd med detta", säger Johan Girdo.

Många bolag har dessutom fått kritik för sitt stora svinn av något som trots allt innehåller 30 procent fiber och 40 procent protein. Nu tycks The Green Dairy ha löst ekvationen och kan därmed skapa en helt ny, livsmedelsklassad och näringstät ingrediens utifrån maskinernas tidigare obrukbara havregegga.

För att visa på potentialen kommer en helt ny vegoburgare att produceras på dessa restströmmar i samarbete med Vegofood i Simrishamn. Burgarpremiären blir på Way Out West i Göteborg – en av Europas största helvegetariska festivaler.

"Cateringbolaget älskar den och räknar med att kunna sälja 10 000 stycken under festivalens fyra dagar", säger Johan Girdo.

"Nu handlar mycket om att se var vi kan få störst lönsamhet och marknadspotential med den nya ingrediensen."

Ser du er som en konkurrent till Oatly?

"Indirekt är vi ju det. Vi gör till exempel en bra barista-produkt som vi säljer till andra varumärken. Samtidigt kan man säga att vi samarbetar på andra plan inom produktutveckling, och nu med restströmmarna kommer vi kunna arbeta med fler aktörer på marknaden. Det finns en rad olika användningsområden, både inom livsmedels- och läkemedelsindustrin. Processen fungerar även med bryggeriernas restströmmar. Men det kommer behövas en hel del investeringar i detta."

Havreburgare ska lanseras på Way out West i veckan. Foto: pressbild.

Fortsatt tillväxt i Norden

Efter pandemins stora uppsving för allt som hade med foodtech och växtbaserat att göra, kom det omtalade stupet i form av inflation, räntehöjningar och lågkonjunktur. Dessutom skymdes den mediala klimatrapporteringen av andra, till synes mer brådskande kriser.

"Under två års tid stagnerade marknaden helt, men nu har vi sett en tillväxt för havreprodukter i Norden igen under 2024. Klimatkrisen kommer inte försvinna, så jag hoppas och tror att den här marknaden tar fart på nytt över hela världen. Produkterna blir bättre och bättre."

Johan Girdo är tydlig med att Oatly har krattat vägen framåt för en hel marknad. Och relationen med den tidigare arbetsgivaren är fortsatt god.

"Jag älskar tillväxt och att driva bolag framåt. Resan med Oatly var de bästa åren i min karriär, men det hade blivit ett helt annat bolag efter 10 år. Det var dags för mig att ta en period och göra en ordentlig återstart. Jag visste samtidigt att jag hade mycket energi och passion kvar, så när vd-jobbet för The Green Dairy dök upp var det en perfekt match."

Han ser vissa likheter med den nya arbetsgivarens situation i dag och den som Oatly befann sig i när han kom in där.

"The Green Dairy påminner om Oatly för 12-13 år sedan. Nu har jag en helt annan kompetens och vet hur varumärken tänker när man sitter på andra sidan bordet. Vi behöver ha god förståelse för både marknad och produkter. Vi ska vara en jäkligt bra partner för att driva den här branschen framåt."

The Green Dairy Sweden

Startår: 2006

Vd: Johan Girdo

Omsättning (netto) 2022: 79 miljoner kronor

Resultat (EBITDA) 2022: -53 miljoner kronor

Värdering 2022: 694 miljoner kronor  

Största ägare: Ingka Greentech AB (47,5%), Norlena AB (24,05%), Bodekull Förvaltning AB (7,91%), Ekoxen Invest AB (3,16%).

Dela artikeln:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.