Efter konkursen – Mycorenas grundare är tillbaka: "Den här gången ska vi lyckas"
I somras försattes omskrivna svampproteinbolaget Mycorena i konkurs, efter att man inte lyckats säkra finansieringen. Därefter såldes varumärket till ett belgiskt bolag och verksamheten lämnade Sverige.<br><br> Nu kan vi berätta att sagan inte är slut – grundaren Ramkumar Nair är tillbaka med en "Mycorena 2.0" – fast med en twist.<br><br> "Jag vill inte vara den som står vid sidlinjen och tittar på när någon annan lyckas med det jag vill göra", säger han i en intervju med Impact Loop.
Ingen som läst Impact Loop i år har kunnat missa följetongen om Göteborgs-bolaget Mycorena, grundat av Ramkumar Nairs för att tillverka svampprotein i stor skala och sälja till livsmedelsindustrin.
Först tvingades bolaget pausa sina storslagna planer på en fabrik. Därefter följde en intensiv jakt på nytt kapital, då de knappt 300 miljoner kronorna man tagit in var slut.
I juli var konkursen ett faktum. Från att en gång ha värderats till 1,3 miljarder kronor såldes konkursboet för 6,8 miljoner kronor till en av bolagets största investerare, en belgisk livsmedelsjätte, något som kritiserades av andra köpare i en granskning gjord av Impact Loop.
Då hade också en grupp bestående av Ramkumar Nair, operativa chefen Ebba Fröling och GU Ventures Klementina Österberg hunnit göra ett försök att köpa upp konkursboet själva, men dragit sig ur.
Slår till igen
Men den som trodde att man hört det sista av grundaren Ramkumar Nair hade fel.
Nu är han tillbaka med en "Mycorena 2.0", avslöjar han för Impact Loop när vi träffas för en digital intervju:
"Jag kommer att ta alla lärdomar jag fått med mig från Mycorena in i det nya företaget."
Enligt Ramkumar Nair var en av de främsta orsakerna till varför Mycorena misslyckades att affärsidén inte matchade hur det ekonomiska läget såg ut i Europa. Mykoproteinet, som var Mycorenas produkt, skulle tillverkas och därefter säljas till större livsmedelsföretag – som i sin tur skulle göra egna produkter av dem.
"Men tajmingen var inte rätt för de flesta av dem. Alla sa i princip: 'Det är inte rätt tidpunkt, vi får vänta och se när vi kan lansera produkterna med mykoprotein'."
Nya affärsidén
Det är här Ramkumar Nairs nya affärsidé kommer in: Han ska göra samma sak – mykoprotein – men med två avgörande skillnader:
"Vi kommer att gå direkt till konsument med ett eget varumärke och vi kommer att fokusera på hybridsegmentet direkt."
Själva produkten kommer att ha mykoprotein, alltså svampprotein, som huvudingrediens. Men man kommer även att blanda med kött och annat växtbaserat för att göra exempelvis nuggets, köttfärs och köttbullar.
"Vi kommer inte att vara ett växtbaserat eller veganskt företag, vi är bara ett proteinföretag", säger Ramkumar Nair.
Något namn på varumärket finns ännu inte. Han har precis kommit tillbaka från Stockholm där han workshoppat med en varumärkesbyrå kring namn och logotyp. Även här finns faktiskt en skillnad från Mycorena och den ingrediens man sålde under namnet Promyc: Man kommer att ha ett enda varumärke.
"Det ger oss bättre kontroll över vår närvaro på marknaden och vi blir inte beroende av andra livsmedelsföretag för att nå konsumenterna, vilket var fallet med Mycorena."
Vi kommer inte att vara ett växtbaserat eller veganskt företag
Teamet hänger med
Med sig har Ramkumar Nair flera av de personer han jobbade med på Mycorena, bland annat tidigare styrelsemedlemmarna Christine Bjärkby och Tore Sveälv som kommer att ha rådgivande funktioner.
Dessutom kommer några av de tidigare investerarna att gå in i nya projektet, bland annat den grupp av affärsänglar som vi kallat för "Falkenberg-investerarna" i våra tidigare artiklar, med Roger Wiklund i spetsen.
"Även om de förlorade sin investering i Mycorena känner de flesta samma sak som jag – att resan inte är över. De tror också att det kan bli framgångsrikt den här gången när vi går direkt till konsumenterna."
Hur mycket kapital behöver du?
"Inte mycket – just nu behöver vi mellan 5 till 10 miljoner kronor för att komma igång. Vi kommer att jobba resurssnålt och använda anläggningar som redan finns, så att vi inte behöver bygga en egen fabrik. Det finns många företag vi kan samarbeta med. Vår USP kommer att vara den tekniska kompetensen kring mykoproteinproduktion och varumärket."
Har du sagt det här till köparna av Mycorena?
"Nej, de kommer att läsa om det i tidningen. Jag har inget konkurrensförbud, det försvann i och med konkursen. Dessutom gör vi inte samma sak som Mycorena ursprungligen gjorde."
De tror också att det kan bli framgångsrikt den här gången
När kommer produkten att finnas ute på marknaden tror du?
"Vi lanserar varumärket om några veckor. Sedan kommer produktutveckling och testkörningar att pågå i några kvartal under nästa år, och därefter testlansering i utvalda butiker i slutet av året.
Vad driver dig att köra en gång till?
"Jag har en stark övertygelse och tro på att fermentering och mykoprotein är framtiden och att det kommer att spela en nyckelroll i framtidens livsmedelsindustri. Även om Mycorena misslyckades på grund av flera faktorer, varav några jag inte kunde kontrollera, vill jag inte ge upp mina drömmar och min vision. Jag vill inte vara den som står vid sidlinjen och tittar på när någon annan lyckas med det jag vill göra."
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups