Polestars batterichef vill elektrifiera klassisk snöskoter – letar samarbetspartner
Bara dagar efter att Impact Loop berättat om Vidde, som tillverkar elektriska snöskotrar, presenterar en annan aktör sin plan för en elektrisk uppdatering av Larven, en kultförklarad skoter från 60-talet. Det handlar om duon Magnus Bredin, batterichef på Polestar och Micael Lawson, vd på Recas. Nu letar de efter en partner för att förverkliga den fjäderlätta elskotern.
De träffades på ett skoterforum på nätet. Deras gemensamma passion för skoterkultur och elektrifiering satte fart på ett gemensamt projekt. Micael Lawson är VD och grundare av företaget Recas som har stor vana av elektrifieringsprojekt. Magnus Bredin hade redan påbörjat att elektrifiera Larven som ett hobbyprojekt som han kallade ELRV. I mötet mellan de båda föddes idén till en ELRV 2.0 i Recas regi.
När man började skissa på ELRV insåg man att Larven, på sina blygsamma 76 kilo, hade ett perfekt utrymme för batteriet i tanken och förvaringsutrymmet. Dessutom kunde man ta bort variatorn för att placera elmotorn och drivningen bakom föraren för att nå optimal tyngdpunkt. Det går att jämföra med att närmsta konkurrent klockar in på en bit över 300 kilo.
"Larven är unik i sin enkla konstruktion. Att få elektrifiera drivlinan gör det hela än mer simplifierat," säger Micael Lawson, vd och grundare Recas.
Vill börja produktionen
Nästa steg i utvecklingen av ELRV är att sätta upp en projektplan för konstruktion produktionssättning, och söker nu efter rätt samarbetspartner för projektet.
Duon har rötter i Jämtland, där Larven tillverkades mellan 60- och 80-talet. Faktum är att Micael Lawsons pappa arbetade med företaget som tillverkade Larven när det begav sig. I den nya elektriska varianten behåller man konstruktionen från originalet där föraren hanterar styrningen genom skidor man sätter på fötterna.
"Vi vill erbjuda en tyst, klimatsmart snöskoter som respekterar naturen och samtidigt levererar en unik åkupplevelse. ELRV är ett resultat av passion, innovation och har en stark koppling till svensk skoterkultur," säger Micael Lawson.
Recas driver idag Saabs gamla utvecklingslabb, där man kör ELRVs utvecklingsprov. Det inkluderar också ett eget test- och mätlabb där man kan skapa CAD-ritningar för produkten.
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups