Impact Loop avslöjar

Handlingar visar priset på H&M och Vargas-backade Syre – därför är det relevant för impact-bolagen

Harald Mix (foto: TT), Susanna Campbell, Carl-Erik Lagercrantz, Dennis Nobelius och Emma Stjernlöf. Foto: pressbilder och collage av Impact Loop.

Tidigare i år blev det stora rubriker när polyesteråtervinnaren Syre tog in kapital från en av världens största klimatfonder TPG Rise Climate.<br><br> Nu kan Impact Loop avslöja det (rejält höga) priset på aktierna – och i tre konkreta steg beskriva hur du kan sno det bästa från Syres bolagsresa och kapitalrunda, för att höja ditt impact-bolags värdering.

Chefredaktör

Det var i mars som H&M och riskkapitalbolaget Vargas gick ut med sin nya storsatsning, efter att Impact Loop redan i februari avslöjat detaljer om det nya bolaget.

Genom att återvinna polyester i stor skala vill Syre lösa en av textilbranschens största klimatproblem, som orsakas av just polyesterproduktion. Detta med hjälp av en teknik och fabrik i USA.

"Vi har massor av kunder som vi pratar med. Det är framförallt de stora, globala jättarna inom allt från kläder till bilar och hemmiljö. Det är där vi kan göra störst impact”, sa Syres vd Dennis Nobelius i en intervju med Impact Loop då.

Han berättade då också att Syre tagit in 50 miljoner dollar, motsvarande 518 miljoner kronor, i kapital av en av världens största klimatfonder, TPG Rise Climate.

"De är USA-baserade vilket är bra, och de har en stark koppling till Europa. Nu behöver vi hitta en liknande aktör i Asien", sa Dennis Nobelius.

Hög värdering för polyester-återvinnaren

Nu visar handlingar från Bolagsverket vad priset på aktierna i kapitalrundan landade på.

Totalt låg kapitalrundan på 849 miljoner kronor, varav alltså lite över en halv miljard kom från TPG. Köparna har enligt handlingarna från Bolagsverket betalat 1 000 dollar per aktie, motsvarande 10 900 kronor.

Sett till antal aktier i bolaget motsvarar det en värdering på 11 miljarder kronor före det att pengarna kommit in (pre-money). Dock är dessa aktier så kallade preferensaktier, vilket gör att de är värda mer, så det går inte rakt av att räkna så.

I samma dokument från Bolagsverket står också att Syres styrelse inom kommande år har mandat att ta in ytterligare kapital. Det gäller en nyemission av upp till 47 000 preferensaktier. Skulle värderingen ligga på samma som nu (1 000 dollar per aktie) betyder det ytterligare minst en halv miljard kronor.

Därför är det relevant

Det kan tyckas verklighetsfrånvänt att "vanliga" impact-bolag ska ha sådana här höga aktiepriser i åtanke när de tar in kapital. Hos många hamnar ju värderingarna under de första åren betydligt lägre (se Impact Loops genomgång av impact-bolags värderingar här).

Man kanske också knyter näven i fickan lite halvbittert och tänker "jaha, lätt om man heter Harald Mix, Susanna Campbell och H&M!".

Men det finns smarta drag att lära och låna av denna kapitalresning. Vi detaljerar dessa i en rad analyser och artiklar (se länkar nedan), men för att i korthet sammanfatta dem i tre steg:

  1. Utgå från tydligt artikulerade problem, inte från en innovation. Det låter enkelt men är svårt. I fallet Syre finns ett enormt hållbarhetsproblem hos klädjätten H&M, som Syre kan hjälpa till att lösa. Detta drar upp värderingen rejält. Först efter att problemet artikulerats uppstod produkten, inte tvärtom. Läs mer i vår intervju med Vargas grundare Harald Mix här.
  2. Säkrade offtake-avtal, det vill säga påskrivna löften om att köpa din tjänst eller produkt, drar också upp värderingen rejält – jämfört med en skiss på ett papper. Detta är särskilt viktigt inom impact, där bolag ofta har längre väg till lönsamhet. Läs mer om Syres medgrundares Susanna Campbells tips här.
  3. Storskalighet. Få impact-bolag har enorma ambitioner, och för småskaligt tänk drar ner värderingen. Men för att tänka stort krävs också enormt mycket jobb med allt från research till prognoser. Susanna Campbell berättade till exempel på Impact Loops meetup hur projektet med Syre började för över två år sedan, och har involverat allt från management-konsulter till bommade affärer (mer om det i denna intervju).


Artikeln har tillfogats ett förtydligande kring värderingen av hela bolaget.

Slutligen måste vi passa på att tipsa om att Emma Stjernlöf, kommunikationschef på Syre, och Erik Karlsson, chef över H&M Group Ventures, är med som talare på Impact Loops event BUILD den 15 maj 2024. Då kan vi prata mer om detta. Säkra din plats här.

Läs mer om:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.