Ska fånga in utsläpp åt storbolagen – nu investerar H&M: "I linje med gruppens vision"
Amerikanska Heirloom fångar in koldioxid åt storbolag som Microsoft, Stripe och Shopify. Nu investerar H&M-gruppen ihop med flera andra storbolag i en kapitalrunda på 1,6 miljarder kronor. Så varför investerar modejätten i koldioxindinfångning?
Investeringen i Heirloom är ett steg på H&M:s väg att nå nettonollutsläpp senast 2040 – och deras ambition att stödja innovativa teknologier, menar bolaget i ett pressmeddelande. När Impact Loop når H&M väljer de att svara på frågor om investeringen via mail:
"Som en strategisk investerare strävar vi efter att skapa ett ömsesidigt gynnsamt partnerskap – där vi både hjälper startups att skala upp och samtidigt bidrar till en hållbar tillväxt för vår verksamhet”, skriver Laura Coppen, ansvarig för hållbara investeringar på H&M Group Ventures i en kommentar till Impact Loop.
Planen är att minska de absoluta utsläppen av växthusgaser med minst 90 procent till 2040, jämfört med 2019 års nivå. För att uppnå nettonollutsläpp vill de balansera resterande utsläpp med varaktig koldioxidinfångning, enligt Laura Coppen.
“Att investera i innovativa teknologier, som Heirlooms lösning för koldioxidinfångning, ligger i linje med gruppens vision om en cirkulär och hållbar framtid för branschen”, skiver Laura Coppen.
Vill fånga in 26 900 ton koldioxid
H&M är sedan tidigare medlemmar i Frontier, som samordnar inköp och utvärderar leverantörer av koldioxidinfångning. I november 2023 anslöt de sig, tillsammans med flera andra organisationer, till ett Frontier-avtal med Heirloom för att permanent fånga in 26 900 ton koldioxid senast 2030.
H&M-gruppen har en minoritetsandel i Heirloom och den senaste investeringsrundan görs tillsammans med flera stora internationella företag som Japan Airlines, Mitsubishi Corporation och Mitsui & Co.
Det nya kapitalet kommer att användas för att minska kostnaden för Heirlooms teknologi för att fånga in koldioxid från luften, att utveckla fler projekt och säkra framtida expansion.
"Vi tror att DAC handlar om kostnad, kostnad och kostnad – och att det endast kommer att kunna skalas upp och göra verklig skillnad för klimatförändringarna om det är prisvärt. " säger Shashank Samala, vd för Heirloom i ett uttalade.
Första investeringen i batterilagring
H&M Group Ventures har tidigare investerat i innovativa startups som till exempel Infinited Fiber Company, Materra och Colorifix. Investeringarna täcker ett brett område, från återvinningsteknologier och nya innovativa material till färger med låg miljöpåverkan.
Tidigare i år investerade de även i batterilagringsbolaget Rondo, som Impact Loop skrivit om tidigare.
"Rondo är H&M Group Ventures första investering i avkarboniseringsteknik. Företagets termiska batterienergilagring har potential att hjälpa fabriker att elektrifiera, vilket är avgörande för att nå våra klimatmål (Impact Loops översättning)", sa Laura Coppen då i en kommentar.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups