Foodtech

Efter tuffa året – Binary Brains pivoterar och byter namn: "Var osäkert om vi skulle klara oss"

Jacob Kihlbaum, vd Appetite, samt burgarmontering i köket på Jureskogs. Pressbilder.

Binary Brains renodlar från att vara ett brett AI-prognosverktyg – till att optimera och minska matsvinnet hos restauranger. Under nya namnet Appetite gasar man med ny fart efter en tuff tid:<br><br> "Vi tappade en betydande del av våra intäkter över en natt. Det var osäkert om vi skulle klara oss över huvud taget", säger grundaren Jacob Kihlbaum i en öppenhjärtig intervju med Impact Loop.

Reporter

Restaurangbranschen består traditionellt av verksamheter där digitaliseringsgraden är låg. Inköp och leverantörskontakter sker till stor del manuellt, och det är svårt att hålla koll på flödet av råvaror.

Detta vill Örebro-bolaget Appetite ändra på. Hittills har dock bolaget hetat Binary Brains, och grundades av Jacob Kihlbaum 2018 med ett AI-verktyg för försäljningsprognoser. På så sätt kunde man hjälpa livsmedelsproducenter med datadrivna antaganden inför lansering av nya produkter i dagligvaruhyllan.

Men utöver dagligvaruhandelns stora stålbad med inflation och dämpad köpkraft, såg man dessutom långa införsäljningsprocesser och en bransch där de stora aktörerna gärna utvecklar sina egna prediktiva system.

"Vi hade spännande kundprojekt, men det tog sig aldrig riktigt. Sen tappade vi två viktiga kunder vid årsskiftet och fick sparka sju personer på ett bräde", berättar Jacob Kihlbaum.

"Osäkert om vi skulle klara oss"

Men det fanns tre affärsben. Utöver dagligvaruhandeln och ett par restaurangkedjor hade man även utvecklat en konsultverksamhet som kunde bekosta produktutvecklingen.

Bolagets största kund var nämligen konsertarrangören Live Nation, som Binary Brains hjälpte − först med prediktioner för biljettförsäljning och så småningom med ett helt affärssystem. När huvudkontoret i USA plötsligt drog i handbromsen blev det ytterligare ett hårt slag för teamet i Örebro. 

"Vi tappade en betydande del av våra intäkter över en natt. Det var osäkert om vi skulle klara oss över huvud taget."

Trots att nettoomsättningen ökade från 7,8 miljoner kronor 2022 till 10,7 miljoner 2023, gick bolaget fortsatt med förlust. 

"Vi satsade stort under 2023 och skulle skörda frukterna i år. Istället fick vi ställa om ordentligt för att krympa kostnadskostymen."

Vändning mot köket

Under 2024 har Binary Brains svängt om och renodlat affärsmodellen, samtidigt som personalstyrkan nu består av 10 anställda. Med det nya namnet Appetite ägnar man sig nu helhjärtat åt restaurangernas digitaliseringsresa.

"Vi har under åren sett ett växande intresse från den här målgruppen. Dagligvaruhandeln har kommit ganska långt på egen hand, men vi såg tydligt att våra restaurangkunder kunde få en mer omedelbar effekt av vår lösning.”

Liksom tidigare är motorn i affärsmodellen en AI-modell som bidrar med prognoser för att optimera inköp. Det nya är ett gränssnitt där restaurangen kan samla alla sina leverantörer och grossister i samma inköps- och inventariesystem.

"Våra kunder kan då få automatiska förslag på vad som behöver köpas in, så att det bara är att godkänna i systemet. Algoritmerna tar även hänsyn till högtider, väderprognoser, evenemang och en rad andra parametrar. Och det fina är att vi får en mer robust modell ju fler restauranger som är anslutna."

Kraftigt minskat matsvinn

Men det handlar inte bara om bekvämlighet. Enligt Jacob Kihlbaum kan optimeringen trimma inköpen med hela 20 procent – och matsvinnet med 80 procent.

"När man jobbar mycket manuellt finns stora osäkerheter, och då tenderar det att bli en hel del överinköp – vilket också kan leda till överproduktion och överservering, samt i slutändan mycket matsvinn. Studier i England har visat att det svinnas 250 gram mat för varje portion som serveras. Det är ett enormt problem."

I dagsläget jobbar Appetite med kedjekunder som Brödernas, Hawaii Poké, Boulebar och Jureskogs. I lagom takt ska man nu skala sin SaaS-lösning till utlandet.

"Vissa av våra kunder har närvaro på andra marknader, vilket gör det naturligt för oss att växa tillsammans med dem. Den digitala mognadsgraden är lika låg ute i Europa, och vi är ganska ensamma i vår nisch. För oss som bolag ger det en helt annan fart och energi att kunna fokusera helhjärtat på ett segment."

Vill växa organiskt

Jacob Kihlbaum är dock noga med att påpeka att en AI-driven inköpsportal inte löser alla problem per automatik.

"Ett system utan förändringsarbete räcker inte. Det kräver också förståelse och ändrade arbetsprocesser."

Behöver ni mer pengar nu för att växa?

"Vi har tagit in 20 miljoner sedan start, och fick nyligen in ytterligare 2 miljoner från befintliga ägare som en brygga för att klara oss under krisen. Sen kan det bli en större runda i framtiden om vi verkligen vill öka takten i den internationella expansionen. Men vår inställning just nu är att vi ska växa organiskt, utan ytterligare kapital."

Du förespråkar gärna AI som motor för impact. Vilken potential ser du?

"AI kommer att vara en viktig del av lösningen på många av våra samhällsutmaningar, och jag har lagt stort fokus på prediktiv AI eftersom det är nyckeln till en optimerad produktion och leverantörskedja. Jag menar att det är vägen mot ett mycket mer resurseffektivt samhälle utan svinn och överkonsumtion", avslutar Jacob Kihlbaum.  

Dela artikeln:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.